FőoldalHogyan - mikéntInternetes jelentkezésOktatókÁllami támogatásRészlet - fizetés


 

Gyermek szállítás az autóban

Motorkerékpáron csak olyan gyermek szállítható, akinek a lába eléri a lábtartót és biztonságosan tud kapaszkodni utazás közben. Megfelelő ruházat, védőfelszerelés és a gyermek fejéhez igazodó méretű bukósisak is alapvető felszerelés. Természetesen a gyermek szállítás, fokozottan a szülő felelőssége!

Alapszabály:

- a gépkocsi első ülésén 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A rendeletben megfogalmazott gyermekbiztonsági rendszerek az autóba beköthető gyerekülést és az ülésmagasítót jelentik.

- 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható az erre alkalmas járműben. A gyermeket a gyereküléshez tartozó hevederekkel is rögzíteni kell. Az olyan járműben vagy régebbi modellben, ahol erre nincs lehetőség, tilos szállítani 3 év alatti gyermeket.

További szabályok, előírások:

- első ülésen menetiránynak megfelelő vagy azzal ellentétes szállítás csak kimondottan arra a célra kialakított gyerekülésben lehetséges.

- a  jármű első üléséhez haladási iránnyal ellentétesen gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

- a gyerekülések hárompontos biztonsági övvel vagy az ISOFIX-rendszer segítségével rögzíthetők az autóban.

- gyermek az első ülésen 150 cm testmagasság felett utazhat, csecsemő vagy kisgyerek pedig menetiránynak háttal szerelt babaülésben, kikapcsolt légzsák mellett.

- azok a gyerekek, akik már kinőtték a gyerekülést, viszont a magasságuk miatt a gyárilag beépített biztonsági övekhez biztosan nem rögzíthetők a magasságuk miatt, esetükben az ülésmagasító használata kötelező.

Gyermekbiztonsági rendszer használata nem szükséges, ha a gyermek a gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és biztonsági övvel rögzíthető.   

Egy érdekesség: Két 10 éven aluli gyermeket – ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező – egy személynek kell tekinteni.

A gyerekülést vagy ülésmagasítót az autó gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyerekülés csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák ki van kapcsolva (ez jellemzően a bébi hordozóknál fontos).

Tehát egyértelmű, hogy a jogalkotó 2 fontos szempontot, a kort és a testmagasságot vette alapul a szabályozáshoz. Az, hogy  adott testmagasságot ki mikor ér el, azonban egyéni dolog. Gyerekülés vagy ülésmagasító használata nélkül ha túl alacsony valaki, kicsúszhat a biztonsági öv alól, vagy az öv rossz helyen (nyaknál) fut, ami veszélyes lehet. A gyerekek biztonságos utaztatásának feltétele a kornak és testmagasságnak egyaránt megfelelő gyerekülés vagy ülésmagasító valamint a biztonságos autó, amelybe a gyerekülés szabályosan elhelyezhető.

A gyermeket nem kell gyerekülésben szállítani, ha

ha a gyerekülés beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható)

a gyermek a gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte és legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető.

taxi üzemmódban használt taxiban a gépkocsi hátsó ülésén utazik

ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik

a menetrend szerinti autóbuszon utazik

nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat

külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik

Gyerekülés vagy ülésmagasító?

A rendelet valójában nem gyerekülésnek, hanem „gyermekbiztonsági rendszernek” nevezi a gyerekülést, melyből 2 alaptípust és 5 féle kategóriát különböztet meg. Az erre vonatkozó szabályok a Kresz Rendelet függelékében találhatók. A két alaptípus tehát:

1. integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek – gyakorlatilag a komplett autós gyerekülés fogalmát használjuk erre.

2. nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. – köznyelvben gyakorlatilag az ülésmagasító (de a bébi hordozó is lehet ilyen) fogalmát használjuk erre.

A gyerekülések illetve az ülésmagasítók – hivatalos nevükön a gyermekbiztonsági rendszerek – a gyermek testsúlya szerint 5 kategóriába sorolhatók az alábbiak szerint:

0. csoport: 10 kg testsúly alatt

0+. csoport: 13 kg testsúly alatt

I. csoport: 9-18 kg testsúlyig

II. csoport: 15-25 kg testsúlyig

III. csoport: 22-36 kg testsúlyig

A 0-I. csoportba tartozó gyereküléseket általában 0-4 éves kor között használjuk, de ez is egyéni és testsúlytól függhet. A II-III. csoportba tartozó üléseket pedig átlagosan 4-5 éves kortól, ezek az ülésmagasító néven ismert gyerekülések. Az ülésmagasító használata tehát a gyermek testsúlyától függ.

Iskolabusszal akkor lehet közlekedni, ha a buszt „Gyermekszállítás” felirattal megjelölték és az ülésekhez biztonsági övet szereltek fel, 135 cm-nél alacsonyabb gyermeket gyermekülésben rögzítették a legalább 135 cm magas gyermeket biztonsági övvel rögzítették valamennyi szállított utas ülőhellyel rendelkezik.

Az oldal időnként frissül. A tartalomban található  információkat mindenki saját felelősségére használhatja.  A mai napon hatályos kresz paragrafusok itt találhatók - 48.§

https://blog.lamome.hu/osszefoglalo-gyerekules-szabalyok/

Témák:

 

 

 

Hasznos információk:

Adatkezelési tájékoztató

Ajándékutalvány

Aszf

Elérhetőség

Gyermekülés az autóban

Írásos tájékoztató

Jogosítvány az unióban

Kategóriák a jogosítványban

Kódok a jogosítványban

Vizsgaközpont elérhetőségek

Közlekedési pontrendszer

PÁV

Statisztikai adatok

Újra kezdő vezetés

Gyermekülés az autóban

 

 ITM. Közlekedési Hatóság, Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési És Fogyasztóvédelmi Főosztály - Engedélyszám: BA/KV/28/121/2/2006

Dél-Magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Nyilvántartási szám: 03-0111-05

 FAR szám: B/2020/006750